Skip to main content

Den kompakte varebil Berlingo Van er med sin store fleksibilitet blevet en uundværlig ”schweitzerkniv” for mange fagfolk og erhverv, hvilket mere end 1.6 mio. solgte eksemplarer vidner om. Den har været benchmark i sin klasse i tre generationer, og nu kan Citroën præsentere endnu en videreudvikling af den populære varebil: ë-Berlingo Van – en elektrisk udgave med en rækkevidde på op til 275 km (WLTP).

 

Citroën e-Berlingo

ELEKTRISK OG KOMPROMISLØS

ë-Berlingo Van har samme fordelagtige egenskaber som den konventionelle version. Det betyder, at den er kompakt og agil med en vendediameter på kun 10,8 meter, og samtidig tilbyder den rummelighed, fleksibilitet, ergonomiske løsninger, utallige opbevaringsmuligheder og en nyttig lasteevne.

ë-Berlingo Van kan transportere to eller tre personer og kommer i to størrelser: M på 4,40 meter og XL på 4,75 meter, mens højden er på 1,84 meter, hvilket betyder, at den kan komme ind i alle parkeringshuse etc. Den kan udstyres med den fleksible Extenso kabine med to passagersæder, som kan foldes sammen, løftes op eller bruges som et mobilt kontor.

Den smutter nemt rundt i byens trafikmylder og trange gader, men på trods af den kompakte størrelse kan den rumme lange genstande takket være muligheden for at folde passagersædet ned i Extenso kabinen. Det giver helt op til 3,09 meter i M-udgaven og 3,44 meter i XL-udgaven. Med en effektiv bredde mellem hjulkasserne på 1,23 meter kan ë-Berlingo Van fragte en Euro palle og XL-udgaven kan tillige rumme to Euro paller placeret lige efter hinanden. Varerumsvolumenen er nøjagtig den samme som i den konventionelle Berlingo Van, hvilket vil sige fra 3,3 m3 til 4,4 m3. Nyttelasten er op til 800 kg og den maksimale anhængervægt er op til 750 kg.

Ë-KOMFORT SOM STANDARD

ë-Berlingo Van er bygget på PSAs e-CMP platform og den er udstyret med et 50 kWh lithium-ion batteri, der er placeret under gulvet mellem for- og bagaksel således, at batteripakken ikke optager plads fra varerummet.

Garantiperioden for batteriet er 8 år og 160.000 km for 70 % af batterikapaciteten. Efter en første gennemgang (1 år eller 20.000 km) udstedes et battericertifikat og herefter efter hvert service, som skal ske hvert andet år eller 40.000 km.

Batteriet giver en rækkevidde på op til 275 km afhængig af kørestil, vejrforhold og daglig rute.

Elmotoren har en ydelse på 136 hk, et drejningsmoment på 260 Nm og en tophastighed på 130 km/t. Det umiddelbare moment giver en jævn acceleration uden gearskift, og bag rattet kan føreren nyde en støjsvag og komfortabel kørsel, der understreger, at ë-Berlingo Van er et produkt af Citroëns Advanced Comfort® program.

Med batterierne placeret under varerummet opnås en optimal vægtfordeling, der sikrer stabilitet, mens komforten forstærkes yderligere af særlige støddæmpere og fjedre, som bidrager til, at undervognen absorberer ujævnheder uanset, om bilen er med fuld last eller ej.

Der er 3 forskellige køreindstillinger til rådighed:

  • Eco (60 kWh, 180 Nm): Øger rækkevidden og er perfekt til bykørsel
  • Normal (80 kWh, 210 Nm): Optimal til al hverdagskørsel
  • Power (100 kWh, 260 Nm): Performance indstillingen til, når bilen er tungt læsset eller skal levere maksimalt

ë-Berlingo Van leveres som standard med 3-faset lader (11 kWh) på det danske marked. Det giver fuld opladning på 5 timer i en ladeboks. Citroën i Danmark har indgået samarbejde med Clever, som tilbyder installation af en ladeboks hjemme eller på arbejdspladsen. Herudover er det muligt at lynlade via 100 kW ladestander til 80% kapacitet på 30 min.

Det eneste udvendige visuelle tegn på, at ë-Berlingo Van er elektrisk, er et ”ë” badge på venstre bagdør og dækslet til opladning. Indvendigt er den designet til at gøre den daglige brug så nem som muligt. På midterkonsolen findes en ë-Toggle switch, som styrer gearkassen (Park, Rear, Neutral, Drive og Break funktioner) samt en vælger til køreindstillingerne: Eco, Normal og Power.

Touchskærmen giver adgang til en særlig funktion, som viser batteriets status, de forskellige funktioner, der er knyttet til den elektriske kørsel, mulighed for klimatisering samt statistikker.

Med MyCitroën app´en kan mobilen bruges som en avanceret fjernbetjening til ë-Berlingo Van Man kan således aktivere og planlægge, hvornår på dagen eller natten varebilen skal oplade og ikke mindst monitorere opladningsstatus og sætte bilen til for-opvarmning eller afkøling af kabinen alt efter årstid. Herudover kan man finde gode råd til økonomikørsel, se info om vedligeholdelse og serviceeftersyn, lokalisere bilens position og finde statistik over elforbrug og kørte ture.

EFFEKTIVE KØREASSISTENTSYSTEMER

ë-Berlingo Van tilbyder ligesom den prisvindende konventionelle Berlingo Van en bred vifte af ikke mindre end 18 køreassistentsystemer, der bidrager til både sikker og stressfri kørsel: Apple CarPlay og Android Auto, Hill Start Assist, Hill Assist Decent Control, parkeringssensor for, Surround Rear Vision (digitalt bakspejl, bakkamera samt kamera i højre side til blinde vinkler), automatisk nødbremse, distance- og frontkollisionsadvarsel, vognbaneassistent, udvidet skiltegenkendelse, Blind Spot Detection, fartpilot/-begrænser, nøgle fri adgang, Head-Up Display, træthedsovervågning, Overload-indikator, Trailer Stability Control mm.

Ë-BERLINGO VAN PÅ DET DANSKE MARKED

ë-Berlingo Van kan opleves hos os sidst på året, og hos Citroën Danmark er der store forventninger til den kompakte elektriske varebil:

”ë-Berlingo Van tapper ind i et segment, hvor der er meget få elektriske konkurrenter, der kan præstere det samme”, siger Citroën Brand Lead, Jonas Stausholm og fortsætter: ”Den er en perfekt løsning til Last Mile Delivery, rengøring, kommuner og håndværkere, der har meget bykørsel eller ikke bevæger sig dagligt over lange afstande – og brugeren er fremtidssikret i forhold til eventuelle miljøzoner”.

 

Kilde: Citroen.dk